Logo dla Ziemi: warsztaty Centrum CeReClimEn UMCS podczas XXI LFN

Jak pisać i mówić o zmianach klimatu, aby było to ciekawe i zrozumiałe? Jak przekonać innych do tego, że warto dbać o planetę? Jak powinno wyglądać logo, które wyrazi troskę o środowisko? Uczniowie klasy 7d ze Szkoły Podstawowej nr 57 w Lublinie poznali odpowiedzi na te pytania podczas warsztatów, zorganizowanych przez Centrum Badań Zmian Klimatu i Środowiska (Centrum CeReClimEn) UMCS w ramach XXI Lubelskiego Festiwalu Nauki.

Zdjęcie z warsztatów - Logo dla Ziemi

Zajęcia odbyły się 17 września br. w Centrum ECOTECH-COMPLEX w Lublinie. Poprowadziła je mgr Magdalena Kozak-Siemińska, a ich celem było przede wszystkim rozwijanie kompetencji komunikacyjnych oraz kreatywnego myślenia w kontekście wyzwań klimatycznych. Uczestnicy mogli się dowiedzieć m.in. z jakich części składa się logo i jaką pełni funkcję – dlaczego jest znakiem rozpoznawczym marki. Zrozumieli, że to nie tylko obrazek, ale narzędzie do szybkiego przekazywania informacji. Przekonali się,  jakie projekty związane z klimatem cieszą się największą popularnością, jaka symbolika, kolory i kształty najlepiej wyrażają ideę ochrony środowiska i co to ma wspólnego z komunikacją wizualną. Analizowali przykłady działań medialnych takich organizacji jak: Greenpeace, WWF, Fridays for Future, Extinction Rebellion czy Fundacji „Nauka. To lubię”. Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się część praktyczna: każdy z młodych twórców zaprojektował, namalował i przedstawił własne logo dla planety – farbami plakatowymi na arkuszu A3. Prace uczniów były pełne pomysłów, kolorów, emocji oraz ważnych przesłań. Łączyły kreatywność z troską o Ziemię.

Podczas warsztatów mgr Magdalena Kozak-Siemińska przedstawiła również działalność Centrum CeReClimEn UMCS. Dr Katarzyna Urban przybliżyła zaś uczniom rolę geografii w badaniach nad zmianami klimatu i środowiska, podkreślając znaczenie interdyscyplinarnego podejścia w edukacji ekologicznej.

Podsumowując, warsztaty zorganizowane przez Centrum CeReClimEn UMCS w ramach XXI Lubelskiego Festiwalu Nauki stały się dla uczniów nie tylko okazją do rozwijania kompetencji komunikacyjnych i kreatywnego myślenia, lecz także – przestrzenią do refleksji nad rolą człowieka w ochronie środowiska. Dzięki praktycznym ćwiczeniom i inspirującym przykładom młodzi uczestnicy zdobyli konkretne umiejętności z zakresu komunikacji wizualnej, poznali znaczenie symboliki w przekazie ekologicznym oraz samodzielnie stworzyli projekty graficzne wyrażające troskę o planetę. Co najważniejsze — zrozumieli, że Ziemia jest naszym wspólnym domem, a zmiany klimatu to wyzwanie, które dotyczy każdego z nas.

zdjęcia: Katarzyna Urban

Przewijanie do góry
Przejdź do treści